Författare Ämne: Vi var många barn!  (läst 3215 gånger)

bifa

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
Vi var många barn!
« skrivet: 24 mars 2006 kl. 01:50:20 »
Hej alla !  :lol:
Jag var på Sundborns Barnhem utanför Falun,hade min lillasyster Anita där också. åren- 51till hösten- 53.Min syster kom därifrån till fosterhem ganska tidigt,minns ej när. Jag kommer dock ihåg att vi var många barn , Om du var på barnhemmet kan du väl skriva, jag undrar vart alla tog vägen? Jag minns att vi blev finklädda och det kom Tanter&Farbröder som gick runt tittade &pratade lite med oss.Inspekterade, vill jag kalla det idag!Till slut var det en som "ville ha mig"och jag kom till ett fosterhem-53.då var jag  5år.På barnhemmet klipptes mitt hår av p.g.a luskamning.Ja inte bara mitt!Jag tvingades äta havregrynsgröt, spydde och tvingades äta även det.Kan än idag inte äta havregrynsgröt.Det är många hemska minnen av inlåsning i säng och bestraffningar m.m i mitt minne.Jag minns även en tant Greta eller Gerda som arbetade där. Har fått mina journaler från barnhemstiden men där står inte ett ord om det onda jag utsattes för.Jag tror inte att hugg o slag m.m finns dokumenterat i några papper.Fosterhemmet jag kom till var" ur askan i elden" som man säger.Det skriver jag om en annan  gång. :cry:

Carmencita Nilsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
Tidsandan
« Svar #1 skrivet: 1 maj 2007 kl. 14:58:44 »
Hej "Bifa"  

Mitt namn är Carmencita och jag har liksom du bott på barnhem. Även på mina barnhem fanns en stränghet och respektlöshet mot barn. Såvitt jag förstår av de kuskaper jag har fått att tillgå så hörde "det oda" till tidsandan.

Om du har möjlighet så får du gärna ta delav min berättelse. Den finns på Barnhemsforum under staden Limhamn och barnhemmet hette Vårlyckans barnhem. Överskriften är: Vårlyckans solskensbarn i Limhamn.

Regn och inte solsken borde höra till vårt liv. Trots det är jag så gammal idag att tiden och dess distans har givit mig också andra infallsvinklar.

Hoppas att min berättelse kanske lyfter någon sten från dina axlar.

Du är välkommen att läsa/ Carmencita
AN

wwjohan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: Vi var många barn!
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2013 kl. 23:02:58 »
Hej!
Jag håller på och skriver en bok som kommer handla mycket om barnhem. Jag skulle vilja ha en bra bild utav hur det var på barnhem förr, men även kanske om någon vet något om hur det är på barnhem idag så skulle det vara ett plus. Jag vill inte dra alla barnhem över en kam och svartmåla dem förmycket i boken men för att få en bra bild om hur det var så verkar det som att jag ska köra på det spår jag har gjort. Hursomhelst det skulle vara jätte informativt om någon skulle kunna ta sig tid och pratas vid över någon kopp te/kaffe eller något. (Bor i Falun, kan komma till Sundborn). Jag skulle vara ännu mer tacksam om någon skulle kunna visa vart detta barnhem fanns eller om det finns fortfarande kvar idag så man kan få se på plats.

Tack på förhand / Johan