Författare Ämne: Jakobsbergshemmet  (läst 5361 gånger)

anniegson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
Jakobsbergshemmet
« skrivet: 13 januari 2006 kl. 22:01:22 »
Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som var på Jakobsbergshemmet utanför Karlstad under perioden november 1965 till april -66. Jag och min lillasyster vistades där under den tiden. Jag var 8-9 år och jag minns många av Er. Jag skulle bli så glad om nån hör av sig till mig.  :D  
Jag har den senaste månaden jobbat febrilt med att få tillgång till alla de handlingar som rör mig och min syster. Med lyckat resultat, alla handlingar är nu på väg till oss. Jag måste också tala om att jag har blivit bemött med respekt, värme och omtanke av de myndighetspersoner jag har haft personlig kontakt med. Den första kontakten tog jag via e-post, vilket har funkat jättebra.  Allteftersom har kontakterna skett telefonledes. Allt har löst sig snabbt, smidigt och utan onödiga frågeställningar och diskussioner. Så ge inte upp!!
Jag/vi bor inte längre i Värmland utan i Skåne ( det har vi gjort i 40 år nu ) Om nån känner igen sig - Snälla hör av Er.
änliga hälsningar anniegson

thomas

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
Jag med (tror jag ?)
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 21:37:38 »
Hej !
Vill också gärna komma i kontakt med andra barnhemsbarn.
Var bara 2 år gammal när jag var där men har en del minnen och vill gärna veta mer.
Jag vet bara att jag var på barnhem i Karlstad ca Maj 68 till Maj 69 men vad det hette vet jag inte.
Vart kan man få tag på sina papper ?
Vore tacksam för svar.
Och vill gärna komma i kotakt med er som skrivit men hur då ?

Hälsningar Thomas

anniegson

• Nykomling
  • *
Jakobsbergshemmet
« Svar #2 skrivet: 24 september 2006 kl. 08:07:40 »
Hej Thomas!

Det kan ju va så att du var på Jakobsbergshemmet. Jag kontaktade landstingsarkiv i Karlstad för att få tag på våra handlingar. Barnhemmet drevs av landstinget. Handlingarna gällande omhändertagandet fick jag från kommunen där omhändertagandet skedde. Det gick lätt och smidigt för min del men jag vet att andra har haft problem och blivit dåligt bemötta. Kanske du ska börja hos kommunen för det måste ju stå nånstans var du blev placerad. Lycka till.
änliga hälsningar anniegson

Barnhemspraktikant

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: Jakobsbergshemmet
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2011 kl. 20:30:44 »
Hej på er ungar  :D,
Jag var praktikant på Jakobsbergshemmet 1974,då bla Viveka Lundström var en av föreståndarinnorna. Hon hade varit föreståndarinna på 60 talet på ett Barnhem i Sunnemo,där jag var  3  år.
Det var också ett Landstingshem men att få material från sin vistelse där,är omöjligt.

Som vuxen,vet jag att anledningen till att det kan vara svårt att få ut dokument om en vistelse på ett Landstingshem ofta beror på att det finns känsliga uppgifter som man helst inte vill skall komma till den det gällers kännedom.
Det kan vara en diagnos eller uppgifter från Barnavårdsnämnden eller BUP som man anser kan skada den det gäller,även så långt som 40 år efteråt.
Då känns det ofta frustrerande för tjänstemännen,som inte ens får säga varför det blir krångligt att ge ut dokumenten.
Det kan uppfattas som ; Otrevligt bemötande  etc.
I en sådan situation ska man vända sig till Kammarrätten (förrut var det Länsrätten) med en klagan.
Kammarrätten kan ge tillstånd för den som ansöker ,om att få ut sina dokument,ocensurerade.

Tor-björn

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #4 skrivet: 18 december 2011 kl. 17:07:42 »
Hej jag heter Tor-björn och var på Jakobsbergshemmet
tillsammans med mina tre syskon. Jag blev kvar längst
och var där  1956 till 1959. Jag har absolut inga trevliga
minnen därifrån. Var någon där då som kanske minns oss.

pitema

• Nykomling
  • *
  • Törnkvist
SV: Jag med (tror jag ?)
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2013 kl. 09:42:09 »
Hej !
Vill också gärna komma i kontakt med andra barnhemsbarn.
Var bara 2 år gammal när jag var där men har en del minnen och vill gärna veta mer.
Jag vet bara att jag var på barnhem i Karlstad ca Maj 68 till Maj 69 men vad det hette vet jag inte.
Vart kan man få tag på sina papper ?
Vore tacksam för svar.
Och vill gärna komma i kotakt med er som skrivit men hur då ?

Hälsningar Thomas

Hej
Ser att du var samtidigt med mig på Jakobergshemmet. I alla fall på vårkanten 1968. Jag var där hösten 1967- våren 1968
Vad jag förstår så var det flera avdelningar på hemmet. Har ett kort därifrån som ligger som min profilbild
Det var en av personalen som gifte sig.

Hälsningar från Pia
« Senast ändrad: 23 juli 2013 kl. 08:35:34 av pitema »

Euroman

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2017 kl. 16:54:54 »
Jag bodde där 1974 ca...? Var 7 år och startade 1'an på Kvarnbergsskolan. Bodde där något år och jag var riktigt glad för att bo där minns jag. Det var mycket bättre än det jag kom ifrån!! Jag minns Lisa som jobbade där. Men det fanns många andra oxå som var jätte söta mot mig och mina 2 yngre syskon.

Någon från den tiden?

Önskar kontakt och massor av bilder.... Hade inte min iPhone med den gången :)

Mitt namn är Mimmo