Författare Ämne: EFTERLYSNING  (läst 8466 gånger)

Barnatro

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
EFTERLYSNING
« skrivet: 15 juni 2009 kl. 10:57:03 »
Jag söker kontakt med personer som vistats på Broby skolhem i Söderköping under åren 1962-63 och personer som vistats på Bistagårdens ungdomsvårdsskola i Bålsta under åren 1962-64

Magdamell

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: EFTERLYSNING
« Svar #1 skrivet: 4 oktober 2009 kl. 23:49:47 »
Hej Barnatro
Jag var intagen  på Bistagården från början av mars -63 och 18 månader framåt. Därefter flyttades jag till Ryagården i Örkelljunga. Konstigt att nu vid 60 års ålder har jag börjat forska i detta som varit undanstoppat i alla år. För ca ett år sedan åkte jag dit. Det var svårt att hitta, vägarna var omdragna men till slut lyckades jag. Stora huset och ladugårdsbyggnaderna fanns inte kvar. Det enda som var kvar var det mindre stenhuset med isoleringscellerna. Det kändes konstigt att gå omkring där.  Hälsningar Magdamell

Majzan46

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #2 skrivet: 6 februari 2010 kl. 13:20:40 »
Hej Barnatro.
Var på Broby flickhem åren 1959 till 1963.Sedan flyttade jag till ett ställe utanför Uppsala tror det hette Almunge.

wendolina

• Nykomling
  • *
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2010 kl. 21:30:24 »
Jag söker kontakt med personer som vistats på Broby skolhem i Söderköping under åren 1962-63 och personer som vistats på Bistagårdens ungdomsvårdsskola i Bålsta under åren 1962-64

Hej! Jag var intagen på Bistagården från 1962-1963.  Jag var både på öppna (stora huset) och låsta avdelningen (lilla huset). Hon som var föreståndarinna när jag var där hette Birgit Nilsson och en av de ledande som jobbade där hette Schlyter i efternamn. Jag är 63 år och bor nu i Västmanland. Med Vänliga hälsninger Wendela. (Mitt namn när jag var på Bistagården var Inger Berg).

Majsan_3

• Nykomling
  • *
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2010 kl. 19:20:18 »
Skulle vilja ha kontakt med tjejer som var på Broby Skolhem 62-64 och Btättegården 66-68.
Jag var på dessa två stöällen under de här åren..Hett Britt-Marie Ahlström då.

Barnatro

• Nykomling
  • *
« Svar #5 skrivet: 6 mars 2010 kl. 16:43:46 »
Hej Vendela.
Det var ett tag sedan jag såg att du bl.a svarade på mitt anrop om vistelsen på Bistagården.
Jag är 61 år idag och var en av dom yngsta(Malmöflicka)som vistades där.För mig blev det en skräckupplevelse som satt djupa spår.
Tänk att man för skolkning i skolan blev satt på uppfostringsanstalt!

Jag var 13 år när jag först hamnade på Broby skolhem i Söderköping.Jag blev hämtad hemma och blev
inlåst i en cell hos polisen(tror det var två dygn) och hämtades av två civilklädda poliser för att köras till Broby.
Flera rymningar därifrån(ville ju bara hem till Malmö och familjen)gjorde att man inte ansåg sig kunna ha mig kvar,då detta var en så kallad öppen instution.

Efter min sista rymning hämtades jag av polis och blev återigen inlåst i en cell, för vidare transport till Bista gården.
Där blev jag isolerad i ett rum i tre dygn, innan jag fick komma ut på avdelningen som också hade låsta fönster och dörrar.Minns att vi även blev inlåsta i våra rum på nätterna.

Jag har ofta undrat hur livet gestaltat sig för alla dom flickor som var där.
Det känns som något av ett mirakel att jag trots allt som hände klarat mig från både droger och kriminalitet och levt ett skötsamt liv.Lockelserna var många och många av flickorna hade erfarenheter jag inte ens var i närheten av.

Den tiden har så klart satt djupa spår, där lögner till familj och omgivning p.g.a skam varit min ständiga följeslagare.

Precis som du skriver minns jag också rektorn Birgit Nilsson.Vill minnas att en av assitenterna också hette Birgit, Bjelkenberg nånting i efternamn  och den andra  Kerstin Schlyter(skånska)

Flicknamn jag minns just nu  är,Åsa,Ann-katrin,Ann-Magret,Barbro,Berit,Ann-Sofie,En storväxt flicka(duktig på att sjunga)Gull-maj kanske,men ingen Inger.

Jag arbetade mest med sömnad efter att ha kommit upp till öppen avdelning(stora huset)
Det var ett fristående hus mitt emot det stora,där jag sydde dom nattlinnen,morgonrockar och rockklänningar vi intagna eller skall jag säga fångar använde.För det var vad jag upplevde.Barn i fängelse!
Tänk att man behandlade barn på detta sätt.I Sverige!

Barnatro

• Nykomling
  • *
« Svar #6 skrivet: 6 mars 2010 kl. 17:07:22 »
Hej Majsan,
Jag var på Broby skolhem mellan 1962-63.
Var tretton år och kom från Malmö.
Vill minnas att det fanns en Britt-Marie som delade rum med en annan flicka?Minns också en Kr-Christina från stockholm,en Lisbeth från Helsingborg,en annan från Malmö som kallade sig Zaza(Eva).Andra minns jag endast ansiktet på.Har nog förträngt mycket från den tiden,men du får gärna hjälpa mig och bygga på med egna minnen.

wendolina

• Nykomling
  • *
« Svar #7 skrivet: 6 mars 2010 kl. 22:01:01 »
Hej Barnatro! Det stämmer för mig det du skriver ,det som hände på Bistagården. Jag var en mycket obstinat person verkade det som, så jag var inlåst på stängda avdelningen flera ggr under ett år (den tiden jag var där). På den stängda avdelningen var det en man som jobbade ibland och han var alla kär i, kommer du ihåg detta? Jag tyckte nog också att jag var oskyldig då jag kom dit men fick lära mig en hel del som inte var bra. Jag har haft problem med sprit och tabletter men när jag var 37 år blev jag frälst och gick med i LP:stiftelsen och efter det har jag aldrig druckit eller tagit tabletter. Men man behöver inte vara utan problem för det.. Jag glömmer aldrig Bistagården och käringarna som jobbade där..Har numera lämnat LP-Stiftelsen och livet har tett sig bra , fast jag gått i samtal för många olika personer för att få nån rätsida på det som varit. Är nu gift med en norrman sen 22 är, ett helnyktert förhållande där det går lugnt o sansat till. Vi har 6 barn tillsammans och 8 barnbarn.. Barnen hade vi med oss när vi gifte oss...Mina intressen är att skriva, sjunga, läsa med mera...Kram fr WEndolina. Hör gärna av dig.

Sofia

• Nykomling
  • *
« Svar #8 skrivet: 14 april 2010 kl. 08:16:04 »
Hej jag heter Sofia och även jag transporterades till Hornö yrkesskola med det var i nov. 1954. Precis som Du var jag en kort tid på ett flickhem, KFUK:s flickhem i Eskiltuna och sedan Hornö.
Jag rymde från yrkesskolan, som man kallade anstalten, i dec. samma år och behövde aldrig återvända då polisen efter ett par månader hittade mig i Stockholm där jag hade skaffat mig både fast bostad och fast arbete. Jag var då 16 år.
Rektorn på Hornö hette på min tid Catarina Paulsson, hon var en äldre kvinna och hon hade alltid peruk, minns jag. Anstaltsläkare var Helge Knöös och så mycket mer minns jag inte. Det skulle vara kul att återse platsen om någon åker dit.
Jag har begärt och fått ut mina journaler från Landsarkivet i Uppsala och de gav en hel del. Där fanns bl.a. kopior på de brev jag skickade och ett observationsutlåtande för min "frigivning". Jag sattes på anstalten av rasbiologiska orsaker. Det var en läkare i min hemstad Örebro som ansåg mig vara "under normalbegåvad" för jag hade en neurologiskt handikapp, en dold vattenskalle som gjorde mig annorlunda. Hej då! 

Jane Käll

• Nykomling
  • *
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2010 kl. 20:20:08 »
Skulle vilja ha kontakt med tjejer som var på Broby Skolhem 62-64 och Btättegården 66-68.
Jag var på dessa två stöällen under de här åren..Hett Britt-Marie Ahlström då.
Hej. Jag var på Broby Skolhem 63-64. Jag hette Jane Nilsson då,jag var ifrån Lund.  
Jag  minns en tjej som hette Britt- Marie Ahlström.Andra flickor som var där då var Bibbi, Christina ifrån Norrköping,Za-Za någonstans ifrån Norrland,Marion från Jönköping,Kristina ifrån Stockholm,Solveig från Falköping tror jag,Karin från Trelleborg,Marita från Malmö(Vi rymde ett par gånger tillsammans),Agneta från Kalmar och Ingrid från Kallinge.Ja det var många, många flera.
Själv satt jag inlåst större delen av första året jag var där.PGA rymning och dåligt uppförande( Var väl uppkäftig)och hade egen uppfattning om hur saker skulle vara men som inte uppskattades???Sedan träffade jag en kille ifrån Söderköping och  stannade där.Vi Fick tre fina barn och nu har jag 5 barnbarn.Jag bor nu i Norrköping och arbetar där och har ett bra liv trots allt med en dålig start.
Några av de som jobbade där då var Bonnedahl,Karin "Jansson", Hjördis, Annica Skoog.I trädgården var en trevlig "Gubbe" som hete Ericsson Rektorn hette Maja Steen.
Det skulle glädja mig att höra ifrån er om ni känner igen detta.
« Senast ändrad: 20 oktober 2010 kl. 11:45:41 av Jane Käll »

vidkärrsungen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #10 skrivet: 7 februari 2013 kl. 18:26:57 »
Hör av dej...Jag var där -64... Maja Steen var rektor ochså hade vi Sandis,minns du...jag kommer ihåg de andra du nämnde också eller du kan ringa mej 0739123820 om du vill kom till Brätte -febr 67, minns du Lisa Åmvall, skall hälsa på henne i morron (8/2, Rektorn Anna-Stina Åkerblom är tyvärr död,blev över 90 år,Johan lever och Karin bor kvar i Uddevalla, Gösta Eriksson som hade verkstaden på mottagningen dog förra veckan kram Linda

trollpacka

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #11 skrivet: 2 maj 2013 kl. 08:05:59 »
Hej! Jag var på Bistagården den tiden du nämner.Några år sen du lade in efterlysningen men det kanske inte gör något.
 Hälsning  Åsa (Andersson på den tiden )

soulwoman

• Nykomling
  • *
« Svar #12 skrivet: 10 juli 2015 kl. 21:20:05 »
jag var också på rya under flera år,  träffade så många tjejer där och undrar ofta hur det gått för alla!!?  jag var där på -70talet
satt på klaestorp i helsingborg också   utskrivningshemmet