Författare Ämne: 1953  (läst 3370 gånger)

Ullainuk

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
1953
« skrivet: 7 oktober 2009 kl. 19:45:22 »
Hej alla!

Jag föddes den 11 Januari 1953 på Sahlgrenska Sjukhuset där min "mamma" lämnade mig efter födseln och gick hem själv. Efter ett tag flyttades jag till detta barnhemmet.  Hoppas att det finns någon som kan berätta lite om hur det såg ut. Jag var bara där en kort tid eftersom jag redan hade adoptivföräldrar.
Finns byggnaden i dag?
Någon som har kort?
Jag bor i England (sedan början av 70 talet) och har ingen möjlighet att åka till Göteborg inom de närmaste månaderna.

MVH  Ulla

I live in hope.....

perdaniel

• Nykomling
  • *
SV: 1953
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2010 kl. 19:30:39 »
Hej Ulla!

Även jag råkade 1958 ut för något liknande. Lite  komplicerat blev det senare eftersom ingen av mina biologiska föräldrar var svenska medborgare. Jag var knappt ett år på Barnavärns Barnhem på Uddevallagatan i Göteborg. Men den tiden var det sommar och att döma av bilden som jag kan skicka dig, kunde det ha varit en härlig tid. Men jag misstänker att det var mindre trevligt.

Just nu pågår en debatt i Sverige om att många av de barn som av samhället placerades för omsorg for väldigt illa. Jag förmodar att både du och jag önskade att huset på den idylliska bilden hade en motsvarighet i verkligheten. En statlig utredning som publicerades i början av 2010 är mycket kritisk mot hur dessa omsorgsplacerade barnen behandlades.

Jag som inte hade svenska föräldrar var nog ganska rättslös. Om jag förstår saken rätt var inte ens barn med svenska föräldrar särskilt högt skattade. Dessa gavs ju beteckningen ”oäkta”.

Precis som Ulla skulle jag gärna vilja ha kontakt med någon som vet mer om livet på Barnavärns Barnhem på Uddevallagatan i Göteborg.

Per

Catherine Larsson

• Nykomling
  • *
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2010 kl. 17:19:39 »
Hej på er!

Visste inte att det fanns detta forum förrän jag började titta runt. Även jag har varit placerad på detta spädbarnshem under år 1955 fr födelsen tom 9 mån ålder. Biologiska föräldrarna kunde ta hand om mig. Jag var barn nr 6 i skaran och vi blev fler efter mig. Komiskt i detta är att min mormor(i adoptivfam) bodde precis i närheten när jag växte upp, men kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut, fast vi har traskat förbi många gånger, vore roligt att se ett kort.
Cattis 55

Marianne

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2017 kl. 16:42:27 »
Hej
Jag bodde oxå på detta barnhemmet från födseln 1961 och 2 år framåt blev sedan fosterbarn och vid 6 års ålder adopterad. Har kontakt med mina helsyskon och de flesta halvsyskon i dag en mkt intressant grupp av olika människoöden kan man säga.
Marianne