Författare Ämne: Ramsäterhemmet - Göteborg  (läst 3287 gånger)

oldtimer

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • **welcome to sweden in**
Ramsäterhemmet - Göteborg
« skrivet: 10 februari 2011 kl. 19:38:50 »
Jag var på Ramsäterhemmet i två & halvt år, som ligger långt uppe på rambergets framsida på hissingen i Göteborg. På min tid var "rektorn" en herre vid namn Tengberg.
oldtimer

Susanne

• Webbmaster
  • Administratör
  • Nykomling
  • Antal inlägg: 202
SV: Ramsäterhemmet - Göteborg
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2011 kl. 20:07:48 »
Hej Oldtimer

Tack för informationen.

Jag har lagt till Ramsäterhemmet under Göteborg.

Med vänlig hälsning
Susanne
Webbmaster

lassewl

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #2 skrivet: 6 oktober 2013 kl. 15:50:47 »
Ett tag sen det här skrevs,Men jag var på Ramsäterhemmet 1962-63 å då hette diktatorn L-E Skarin och under hans tid så va ramsäter en mindre kopia av Ivarsberg.Kom man 2 min.för sent till maten fick man sitta inne en vecka,satt man för länge på toaletten så slets dörren upp,å kom man hem försent en kväll (2100 skulle man va inne)så fick man inte gå ut på en månad,så som mest satt jag inne 3 månader..... så tyvärr har jag inte så mycket positivt att säja om Ramsäterhemmet och föreståndare Skarin.(Blir fortfarande upprörd när jag tänker på honom)Själv hade jag tur å fick komma ner till småland till en familj som verkligen kunde ta hand om en ung sargad själ,de va tufft men jag fick en kanonstart på mitt liv  så jag vill säga att Ramsäterhemmet skapade unga killar till att bli gangsters istället för att se till att dom blev hederliga medborgare.Bor nu i småland i egen villa har 3 barn å 6 barnbarn har ett jäkla gött liv men de beror inte på Gbg:s barnomsorg utan de beror helt på mig själv......och Allan å Margit som av en konstig anledning tog hand om mig.........Lasse Larsson   

mic61

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2016 kl. 22:52:43 »
Ja ja! Ramsäterhemmet, Hallegatan 4, 81 trappsteg upp till dörren.
vistades där 77 - 79.
från att varigt ett pojkhem för pojkar från 15 till 18 år i alla år
så kom den första tjej dit 78..
Hallegatan stängdes i början av 80 talet och delades upp i 2 delar, Kyrkbyn och en lägenhet på Friskvädertorget.
men i dag finns inget av detta kvar..